CUSTOMIZE WITH SHOGUN

april 22, 2024

Michael Jakobi utsedd till VD för Rehadapt

Rehadapt, ett helägt och oberoende dotterbolag till Tobii Dynavox, meddelade idag att man har utsett Michael Jakobi till verkställande direktör. Han tillträder rollen den 1 maj 2024.

I sin roll som VD kommer Michael Jakobi att ansvara för att leda Rehadapts globala verksamhet och förbereda företaget för fortsatt tillväxt. I nära samarbete med Tobii Dynavox kommer han att driva utvecklingen av ett integrerat lösningserbjudande och kommersialiseringen av produkter för att göra våra kunder ännu mer framgångsrika. Michael Jakobi kommer att rapportera till Tobii Dynavox Chief Commercial Officer, Caroline Henricson, och det kommer att ske en successiv överlämning av ansvaret från nuvarande VD Uli Ehlert som ska slutföras i slutet av sommaren.

Michael Jakobi är en erfaren företagsledare inom hälso-, sjukvård- och medicintekniksektorn. Han har lång erfarenhet som VD och koncernchef för internationella företag som utvecklar och implementerar tillväxtstrategier. Dessutom har han en djup förståelse för de regionala hälso- och sjukvårdssystemen i DACH-regionen, Tyskland, Österrike och Schweiz. Michael Jakobi kommer närmast från rollen som VD för den tyska grossist- och tjänstekoncernen Pluradent Group.

Michael Jakobi har en civilingenjörsexamen från Wilhelmshavens tekniska universitet och kommer att vara baserad på Rehadapts huvudkontor i Kassel, Tyskland.

– Jag ser fram emot att ta över ledarskapet för Rehadapt och att arbeta nära Tobii Dynavox för att fortsätta den gemensamma internationella tillväxten. Medmin erfarenhet från ledande företag inom hälso- och sjukvård och medicinteknik ser jag fram emot att skapa och leverera verkligt integrerad hjälpmedelskommunikation och monteringslösningar som ger fler människor med funktionsnedsättning möjlighet att leva meningsfulla liv,säger Michael Jakobi.

– Michael Jakobis ledarskap och internationella erfarenhet av att utveckla hälso-, sjukvårds- och medicinteknikföretag kommer att vara avgörande för att fortsätta växa Rehadapt och Tobii Dynavox och på så vis hjälpa fler personer med funktionsnedsättning att få en röst, säger Nils Normell, President EUROW, Tobii Dynavox.

About

Tobii Dynavox är den globala ledaren inom kommunikationshjälpmedel. Våra specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, undervisningsverktyg, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder ett omfattande stöd kring ersättningssystem för finansiering av våra lösningar för att kunna hjälpa så många som möjligt. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. Tobii Dynavox har över 600 anställda runtom i världen, med huvudkontor i Sverige, och kontor i USA, Storbritannien, Irland, Norge, Danmark, Belgien, Frankrike och Kina, samt återförsäljande partners i över 60 länder. För mer information, besök vår IR-webbsida: Tobii Dynavox Investerarrelationer.